Het belang van ontspanning na inspanning

CarlineNieuws

ontspanning na inspanning

In de FIT+ groepslessen draait het rond inspanning, maar ook ontspanning. Dat laatste wordt jammer genoeg te vaak vergeten in bewegingssessies.

Wij leggen de nadruk op de ervaring: ‘Hoe voelt mijn lichaam aan na het sporten?’

Het onderdeel ‘relaxatie‘ neemt bij mij soms wel tot 20 minuten in beslag. En terecht. Ik leg u hieronder graag uit waarom.

Sporten en meteen naar huis? Geen goed idee!

Mensen gaan sporten en daarna is het voor hen gedaan, maar …

  • ze staan soms stijf van de adrenaline na het bewegen;
  • de ademhaling is vaak nog hoog en oppervlakkig;
  • de spieren staan te gespannen;
  • het hart pompt snel;
  • ze zweten nog.

En die omstandigheden zijn niet zo ideaal, want …

  • door een te oppervlakkige ademhaling gaat er te weinig zuurstof naar de spieren, waardoor deze sneller verkrampen;
  • door de zaal bezweet te verlaten lopen ze een groter risico op een verkoudheid;
  • en door geen of te weinig aandacht te hebben voor het lichaam beseffen ze niet bewust hoeveel deugd de beweging hen doet.

Genoeg redenen om relaxatie en ontspanning te integreren in de beweging voor senioren.

Ontspanning na de inspanning

Tijdens de FIT+ groepslessen wordt er op verschillende manieren aandacht besteed aan relaxatie.

Ademhalingsoefeningen

Wanneer we te veel en te diep ademhalen (en dus chronisch hyperventileren), ademen we te veel koolzuurgas (CO2) uit. Er is dan te weinig koolzuurgas in het bloed aanwezig, waardoor er minder zuurstof van het bloed naar de cellen, spieren, organen en weefsels gaat.

Dit tekort aan koolzuurgas zorgt voor:

  • een lagere productie van energie
  • meer vermoeidheid
  • verkramping van de spieren

Tijdens het relaxatiegedeelte van de groepslessen besteden we dus voldoende aandacht aan de ademhaling.

Stretching

Het verouderingsproces veroorzaakt een verlies aan elasticiteit in de spieren en pezen, wat ervoor zorgt dat ouderen …

  • steeds stijvere spieren krijgen;
  • moeite ervaren bij het aan- en uitkleden, bukken, voorover buigen;
  • meer en meer behoefte hebben aan het op lengte brengen van hun spieren.

Stretching vormt bijgevolg ook een cruciaal onderdeel van de FIT+ groepsles.

Mindfulness

Aandacht hebben voor het hier en nu biedt een methode van stilstaan en bezinning. Het is het moment waarop de senioren zich realiseren dat ze hun lichaam een groot geschenk geven door te bewegen.

“Hoe voelt mijn lichaam nu aan ten opzichte van het begin van de les? Hoe voelen mijn hartslag, temperatuur, spieren …?”

Deze bewustwording – zoals een bodyscan bij meditatie – werkt enorm rustgevend.

Meer dan dansen op leuke muziek

Zoals u ziet, is FIT+ veel meer dan louter bewegen op opzwepende klanken. Het draait rond het zich bewust zijn/worden van zijn/haar lichaam en het profiteren van de voordelen van functioneel bewegen. Dat is de meerwaarde die ik bied met mijn groepslessen.

Wilt u ook FIT+ groepslessen organiseren?

Aarzel dan niet om mij te contacteren. We bespreken samen de mogelijkheden.