Geen excuses meer: zo kunt u ouderen meer laten bewegen

CarlineNieuws

ouderen meer laten bewegen nadja

Ouderen bewegen doorgaans minder dan (jong)volwassenen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld:

  • Ze voelen zich minder mobiel en fit;
  • Ze hebben last van fysieke kwaaltjes;
  • Ze vinden de activiteiten niet laagdrempelig of gezellig genoeg.

101 excuses om niét te bewegen.

Dat moet u als eigenaar van een sportclub vast enorm frustrerend vinden. Senioren zijn namelijk ontzettend fijne klanten, maar u moet ze wel tot bij u krijgen.

Ouderen meer laten bewegen

Hoe motiveert u senioren dan in hemelsnaam om meer te bewegen?

Verplaats u in hun leefwereld, neem belemmeringen weg en haak in op hun drijfveren.

Speel met andere woorden in op de zaken die ze belangrijk vinden. Dat is precies wat ik doe met mijn FIT+ groepslessen:

  • Ik besteed aandacht aan het sociale aspect.
  • De FIT+ groepslessen zijn heel laagdrempelig.
  • De senioren krijgen professioneel bewegingsadvies om optimaal te kunnen functioneren.

Sinds ik de FIT+ lessen heb gelanceerd op verschillende plaatsen, trekken deze organisaties veel meer gemotiveerde ouderen aan. Dat is een win-winsituatie voor iedereen, toch?

Geen excuses meer!

Uitvluchten kunt u perfect ombuigen in nieuwe mogelijkheden. Ik bespreek hieronder graag de 10 meest voorkomende excuses die onmiddellijk te weerleggen zijn.

1. “Ik ben daar al te oud voor”

Dit heeft u zelf waarschijnlijk al vaak gehoord …

Op sporten staat geen leeftijd, want niemand is ooit te oud om te starten. Als bewegingscoach voor senioren is het mijn specialiteit om te werken met senioren en vooral met mensen die nooit aan sport hebben gedaan. De meeste instappers zijn nu zelfs 70+!

2. “Er is niets dat ik kan”

Voor iedereen is er altijd wel iets dat bij hen past. Het hoeft niet steeds voetbal of fietsen te zijn. Ook uw club biedt vast genoeg variatie aan om mensen aan het bewegen te krijgen. Hier is het mijn ervaring dat mannen ook graag dansen, maar dan wel in de juiste sfeer én met de juiste muziek :). Ze geven het misschien niet graag toe, maar als coach heb ik dit meteen in de gaten.

3. “Mijn spieren zijn daarna altijd zo stijf”

Tja, dat hoor ik wekelijks. Wijs hen op de voordelen van sport voor hun lichaam. Sterkere en soepele spieren, minder kwaaltjes, minder kwetsuren. En leer hen hoe ze preventief voor hun lichaam kunnen zorgen door:

  • voldoende te drinken;
  • zich goed voor te bereiden;
  • goede schoenen te dragen;
  • en vooral goed te stretchen.

Dit steeds in een losse ontspannen sfeer, zodat ook deze ‘saaie’ onderdelen natuurlijk verlopen.

4. “Ik ken hier niemand”

Voor senioren is dit vaak een reden om niet aan een groepsactiviteit deel te nemen. Tegelijk is het de gemakkelijkste groep om nieuwe deelnemers op te nemen en gerust te stellen. Met een knipoog naar dat begeerde tasje koffie met een koekje na de les, is de eerste stap snel gezet.

5. “Mijn conditie kan dat niet meer aan”

Dit los ik op door af en toe -heel ludiek- een testje te doen. Steeds dezelfde oefeningen. De scores mogen ze zelf noteren. Ze staan er meestal zelf van versteld hoe goed die conditie nog is.

6. “Ik kan dat allemaal niet onthouden”

Ik werk graag met korte reeksen. Een paar weken dezelfde choreo of spiergroepen. Heel simpel zodat ze bij de eerste les de basis al mee hebben. Op die manier hebben ze minder snel het gevoel dat het te moeilijk is en kunnen ze elkaar positieve feedback geven.

7. “Hoe lang moet ik dat dan doen, want ik heb niet veel tijd”

Inderdaad, een gepensioneerde heeft nooit tijd :) Dat kan ik niet tegenspreken. Dit los ik op door met korte reeksen te werken zodat iedereen steeds kan instappen. Op die manier is het ook niet erg als ze eens een les niet aanwezig zijn. De volgende keer starten we dan wel met iets nieuws.

8. “Het niveau is te hoog”

Blijf iedere les herhalen dat elke deelnemer voor zichzelf komt bewegen. Niet voor de prestatie, niet om beter te zijn dan de buurman/vrouw. Maak hen ervan bewust dat een gezonde uitdaging leuk is, maar het niet normaal is om een week lang pijn te hebben.

Leer hen te luisteren naar hun lichaam.

Ikzelf doe dit door na iedere les een kort meditatief moment in te lassen waarbij ze bijvoorbeeld hun aandacht naar die plek brengen waarvan ze zelf vinden waaraan ze het hardst hebben gewerkt. Zo krijgt die plek (dat kan een lichaamsdeel zijn of soms zelfs een nieuwe choreo) positieve aandacht. Dit is al een start naar het luisteren naar hun lichaam.

9. “Ik kan niet elke week komen”

Dat is de grootste uitdaging. Hoe krijgt u uw deelnemers zover dat ze wekelijks blijven komen? Hier heeft u humor en vindingrijkheid voor nodig. En af en toe eens een giveaway. Een fotomoment, een traktatie, … alles wat het groepsgevoel stimuleert zodat uw deelnemers meer komen voor elkaar dan voor de sport.

10. “Ik doe dat niet graag”

Dit excuus valt volledig weg als alle bovenstaande tips worden opgevolgd. In mijn groepen zit niemand die het niet graag doet.

Mijn motto is: een les waarin niet werd gelachen, was geen geslaagde les.

Nu nog implementeren

Voilà, met deze tips kunt u zelf aan de slag om ouderen meer in beweging te brengen.

Laat me gerust even weten welke strategieën u zelf zal toepassen in uw club. Dit kan via e-mail, Facebook of LinkedIn.

Wilt u ook FIT+ in uw sportclub?

Aarzel dan niet om mij te contacteren. We bespreken samen de mogelijkheden.